Pedagog szkolna, pedagog specjalny, doradca zawodowy
mgr Ewa Owsianna
poniedziałek 7:30 – 14:30
wtorek 7:30 – 14:30
środa 7:30 – 14:30
czwartek 7:30 – 14:15
piątek 7:30 – 12:30
Psycholog
mgr Paulina Wieczerzak
Wtorek 11:40 – 16.00
Środa 8:00 – 14:50
Czwartek 8:00 – 13:15
Zwróć się do pedagoga szkolnego gdy:
· Czujesz, że nikt Cię nie rozumie, jesteś samotny. |
· Nie potrafisz porozumieć się z nauczycielem.
· Masz problemy rodzinne, znajdujesz się w trudnej sytuacji materialnej.
· Masz problem i nie wiesz jak go rozwiązać.
· Chcesz podzielić się swoją radością, sukcesem.
· Chciałbyś z kimś porozmawiać.
· Chciałbyś pomóc innym, nie wiesz w jaki sposób.
· Masz ciekawe pomysły, którymi chcesz się podzielić.
Do zadań pedagoga należy:
· rozpoznawanie indywidualnych potrzeb uczniów oraz analizowanie przyczyn niepowodzeń szkolnych określanie form i sposobów udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej · podejmowanie działań profilaktyczno-wychowawczych wynikających z programu wychowawczego i programu profilaktyki szkoły · wspieranie działań wychowawczych nauczycieli · planowanie i koordynowanie zadań realizowanych przez szkołę w zakresie wyboru przez uczniów kierunku kształcenia i zawodu · działanie na rzecz zorganizowania pomocy materialnej uczniom znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej · współpraca z urzędami, placówkami i organizacjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży poza szkołą. Do zadania psychologa należy :
|
PROCEDURY PRZEPROWADZENIA BADAŃ DIAGNOSTYCZNYCH UCZNIA GIMNAZJUM I SZKOŁY PONADGIMNAZJALNEJ W KIERUNKU WYSTĘPOWANIA SPECYFICZNYCH TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ W PPP
Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej, o specyficznych trudnościach w uczeniu się może być wydana uczniowi nie wcześniej niż po ukończeniu trzeciej klasy szkoły podstawowej i nie później niż do ukończenia szkoły podstawowej.
W przypadku potrzeby przeprowadzenia badania psychologiczno-pedagogicznego ucznia w gimnazjum (od 01.09.2011 r.) lub w szkole ponadgimnazjalnej (od 01.09.2012 r.) po raz pierwszy w sprawie wydania opinii o występowaniu specyficznych trudności w uczeniu się, w tym dostosowaniu wymagań edukacyjnych i warunków egzaminacyjnych do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych ucznia ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się zachowuje się następujące procedury postępowania:
- Wniosek może złożyć nauczyciel lub specjalista wykonujący w szkole zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej prowadzący zajęcia z uczniem w szkole lub rodzice (prawni opiekunowie) albo pełnoletni uczeń.
- Wniosek składa się do dyrektora szkoły.
- Do wniosku musi być dołączone uzasadnienie konieczności przeprowadzenia badania psychologiczno-pedagogicznego w kierunku występowania specyficznych trudności w uczeniu się – dysleksji rozwojowej (dysleksji, dysortografii, dysgrafii).
- Konieczna jest pisemna zgoda rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia dołączona do wniosku.
- Rada Pedagogiczna danej szkoły wyraża swoją opinię na piśmie (opiniuje zasadność wykonania badań).
- Dyrektor szkoły przekazuje wniosek wraz z uzasadnieniem oraz opinią Rady Pedagogicznej do Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej.
- Dyrektor szkoły informuje rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia o przekazaniu wniosku o przeprowadzenie badań diagnostycznych w PPP
- Poradnia wyznacza terminy badania psychologicznego i pedagogicznego oraz informuje o tym szkołę.
- Szkoła informuje o terminach badań w PPP rodziców (prawnych opiekunów) albo pełnoletniego ucznia (najlepiej na piśmie).
Procedury opracowano na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
Broszury informacyjne dotyczące zagrożeń
Krajowe Biuro Do Spraw
Przeciwdziałania Narkomanii
Narkomania
800 199 990
czynny codziennie
w godz. 16-21
Uzależnienia behawioralne
801 889 880
w godz. 17-22
czynny codziennie
„ARS, czyli jak dbać o miłość” na liście Programów Rekomendowanych
Program „ARS, czyli jak dbać o miłość” należy do szkolnych programów profilaktyki uniwersalnej. Głównym celem programu jest ograniczenie niekorzystnych następstw zdrowotnych, prokreacyjnych i społecznych związanych z używaniem substancji psychoaktywnych przez młodzież wkraczającą w dorosłe życie
Program ten utworzono w ramach Szwajcarsko – Polskiego programu współpracy, w nawiązaniu do „Profilaktycznego programu w zakresie przeciwdziałania uzależnieniu od alkoholu, tytoniu i innych środków psychoaktywnych” – KIK68. Dedykowany jest uczniom szkół ponadgimnazjalnych. Edukuje w zakresie ograniczenia zażywania substancji psychoaktywnych.
Dojrzały i zdrowy styl życia jest podstawą w dbaniu o miłość.
Jest również prawdziwą sztuką (łac. ars – sztuka), którą warto pielęgnować. Głównym celem programu jest edukowanie młodzieży odnośnie ryzyka utraty własnego zdrowia i życia jak i również odpowiedzialności za życie potomstwa.
Zasadnicza teza programu głosi, że „dbanie o życie i zdrowie jest dbaniem o miłość w wielu jej wymiarach”, co oznacza troskę o nie w zakresie możliwym dla każdego, rezygnację z autodestrukcyjnych zachowań, na koszt konstruktywnego stylu życia.
Z racji określonej grupy wiekowej, do której dedykowany jest program, warto podkreślić sprawy niepokojące w zachowaniu młodych. Według systematycznie prowadzonych badań na temat stylu życia młodzieży w Polsce, można zauważyć pewne tendencje zachowań ryzykownych wśród młodych osób, do których należą (w kolejności od najczęstszych): spożywanie alkoholu, palenie papierosów, zażywanie narkotyków (dominuje marihuana) i środków zastępczych (tzw. dopalaczy).
Z racji tego, program zajmuje się tymi trzema obszarami, zgodnie z rozpoznaną przez epidemiologię hierarchią ważności tych zachowań.