Projekty
EX!T SCHOOL
1. Nazwa projektu:
EX!T SCHOOL – Szyfruj wiedzę!
2. Organizator:
3. Adresaci projektu:
Uczniowie klas VIII szkół podstawowych z terenu Gminy Kórnik.
4. Termin i miejsce realizacji:
5 grudnia 2025 r. (piątek), godz. 17:00–19:00
Miejsce: teren szkoły (korytarze, sale lekcyjne)5. Forma i charakter projektu:
Edukacyjna gra terenowa typu „escape room / quest” – Ex!t School – oparta na szyfrach, kodach, zagadkach logicznych i QR kodach rozmieszczonych na terenie szkoły. Uczestnicy pracują samodzielnie lub w zespołach 2 osobowych, rozwiązując kolejne zadania prowadzące do „wyjścia” z gry.
6. Cele projektu:
Cele ogólne:
- Rozwijanie umiejętności logicznego i kreatywnego myślenia.
- Doskonalenie współpracy w grupie i komunikacji.
- Wzmacnianie motywacji do nauki poprzez zabawę i rywalizację.
- Integracja uczniów klas VIII z różnych szkół gminy Kórnik.Cele szczegółowe:
- Ćwiczenie kompetencji kluczowych: językowych, matematycznych, cyfrowych i społecznych.
- Zapoznanie z podstawami szyfrowania (np. szyfr Cezara, szyfr Pigpena, kod Morse’a, szyfr Vigenère).
- Wykorzystanie technologii cyfrowych (QR kody, kody binarne).
- Promowanie nauki w nowoczesny, angażujący sposób.7. Opis przebiegu wydarzenia:
1. Otwarcie wydarzenia (17:00)
- Powitanie uczestników.
- Krótkie wprowadzenie w zasady gry i bezpieczeństwa.
2. Gra terenowa (17:10–18:40)
- Uczestnicy otrzymują pierwszą wskazówkę (np. kod QR prowadzący do zagadki startowej).
- Każde rozwiązanie prowadzi do kolejnego punktu na terenie szkoły.
- Zadania obejmują m.in.:
• Odczytywanie zaszyfrowanych wiadomości (np. szyfr Cezara, alfabet Morse’a).
• Łamanie kodów liczbowych i logicznych.
• Rozwiązywanie quizów tematycznych z różnych przedmiotów.
• Skanowanie QR kodów z ukrytymi pytaniami lub wskazówkami.
- Na końcu uczestnicy muszą odnaleźć „klucz wyjścia” (hasło końcowe).
3. Zakończenie i podsumowanie (18:40–19:00)
- Ogłoszenie wyników.
- Wręczenie słodkich nagród dla najlepszych
- Wspólne zdjęcie uczestników.