W ramach „Drzwi otwartych” 28 marca br. w ZS w Kórniku odbyła się otwarta lekcja historii i EDB dla gimnazjalistów z klas III, którzy wkrótce mogą zasilić mury naszej szkoły. ”Ćwiczenia interaktywne” to temat zajęć, który miał pomóc gimnazjalistom utrwalić ich wiedzę z zakresu historii, a jednocześnie pozwalał im wczuć się w rolę przyszłych uczniów ZS w Kórniku. Celem zajęć było wzbogacenie przekazu dydaktycznego, wzbudzenie zainteresowania uczniów tematem i ich aktywizacja podczas lekcji. Pierwsze ćwiczenie dotyczyło malarstwa historycznego – zadaniem uczniów było przyporządkowanie odpowiednich podpisów do obrazów ukazujących wydarzenia historyczne z historii Polski i Europy. Ćwiczenie drugie dotyczyło umiejętności czytania map historycznych. Zadaniem uczniów było przyporządkowanie podpisów zawierających wskazanie okresu historycznego do właściwych miniatur ukazujących granice Rzeczypospolitej w rożnych okresach historycznych. W ćwiczeniu trzecim uczniowie tworzyli drzewo genealogiczne Jagiellonów. Kolejne zadanie dotyczyło pojęć związanych z kulturą starożytnej Grecji i Rzymu. Zadaniem uczniów było dopasowanie pojęć z kręgów kulturowych antyku do właściwego zbioru. W ćwiczeniu piątym uczniowie przyporządkowywali właściwe podpisy stylów architektonicznych do budowli z różnych okresów historycznych. W ostatnim zadaniu gimnazjaliści umieszczali w odpowiedniej kolejności na osi czasu wizerunki znanych postaci historycznych polskich i europejskich. Trzeba przyznać, że gimnazjaliści szybko odnaleźli się w nowym dla nich otoczeniu, a także poradzili sobie z zadaniami, które mieli wykonać w czasie lekcji. Młodzież pracując aktywnymi metodami nauczania oraz korzystając z prezentacji multimedialnej przygotowanej przez nauczyciela prowadzącego lekcje dokonała m.in. periodyzacji dziejów Polski i ludzkości oraz sumiennie wykonała postawione przed nimi zadania. W drugiej części zajęć otwartych uczniowie doskonalili swoje umiejętności realizowane w ramach zajęć z EDB na temat obserwacji wojskowej. Zadanie jakie zostało przed nimi postawione to zapamiętanie w ciągu 1 minuty jak najwięcej elementów znajdujących się na stole, które były wcześniej przed nimi zakryte. Po minucie obserwacji uczniowie mieli w ciągu trzech minut zapisać na karcie pracy jak najwięcej zapamiętanych elementów, które wcześniej zaobserwowali. W sumie wystawionych zostało 17 przedmiotów: karabinek ASG kbk AK 47, magazynek do w/w karabinku, podręcznik przetrwania dla sił specjalnych, pagony wojskowe w stopniu starszego kaprala, odtwarzacz muzyki MP 3 wraz z słuchawkami, koc ratunkowy, zapałki, apteczka pierwszej pomocy, zegarek, maska przeciwgazowa MP 5, filtropochłaniacz do w/w maski przeciwgazowej, torba nośna do masek przeciwgazowych, chusta-kominiarka, paczka chusteczek higienicznych, opakowanie płyty CD, długopis, kokarda noszona przez powstańców wielkopolskich. Większość uczniów poradziła sobie z tym zadaniem bardzo dobrze, a jedna uczennica prawidłowo rozpoznała wszystkie elementy.
Dziękuje wszystkim obecnym za aktywny udział.
Robert Steinitz